Isle of Sky - Reisverslag uit Portree, Verenigd Koninkrijk van Theo Vermeer - WaarBenJij.nu Isle of Sky - Reisverslag uit Portree, Verenigd Koninkrijk van Theo Vermeer - WaarBenJij.nu

Isle of Sky

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

29 Juli 2010 | Verenigd Koninkrijk, Portree

Vanmorgen hebben we de tent ingepakt en zijn vertrokken richting Isle of Sky. Het verkeer werd steeds minder. Via een fantastische route en een leuk lunchadresje zijn we aangekomen in Mallaich. Maar …. We mogen niet vergeten te vertellen dat we de spoorbrug, die gebruikt wordt in de film van Harry Potter, ook gezien hebben. Het was er druk en toen ik uit de auto stapte zei Marleen: “Hoor je dat? Een stoomtrein!”. En ja, de Heritage reed voorbij, nog voordat ik de camera kon pakken. Als troostprijs heb ik maar de moderne variant op de spoorbrug vastgelegd.
Maar in Malliach stond de trein dan toch op ons te wachten. Snel een paar foto’s, een powernap in de auto en dan de veerboot op. Marleen zou mij filmen als ik de boot op zou rijden (Het schatje) maar toen ze klaar was kon ze bijna de boot niet meer op. Via het autodeck kon ze alsnog aan boord komen. Aan boord hoorden we de hele tijd een auto alarm afgaan! Dat klonk als onze Volvo! En toen we de boot afgingen, merkten we dat het onze auto inderdaad ook was! Toch maar even n het serviceboekje gekeken hoe je dat uit kan zetten want nog een keer een accu leeg laten lopen willen we echt niet meer!!
Aan de overkant lonkte de contouren van Isle of Sky. Volgens National Geographic één van de vijf mooiste eilanden van de wereld. Daarmee komt het eiland zelfs voor Hawai, de Seychellen en Malediven vanwege z’n ongereptheid. En het is waar ….. het landschap is adembenemend en eenvoudigweg niet op de gevoelige plaat vast te leggen; ondanks verwoede pogingen. In de verte zie je een gebergte wat heel erg doet denken aan Mordor, de bergketen van “In de ban van de Ring” van Tolkien.
Wat wel opvalt is dat de Engelsen pittig rijden. En daarmee druk ik mezelf voorzichtig uit. Vlak voor de bocht toch nog even inhalen; risico’s nemen; Niets is hen te gek. Het zijn net Italianen, alleen rijden ze niet zo op je bumper.
We hebben weer een camping opgezocht. Zo’n 14 kilometer voor Portree; de “hoofdstad” van het eiland. Een camping zonder struik, bloem, of boom. En juist dat geeft iets heel bijzonders. Aan de overkant van de weg is echter wel een pub. Marleen en ik zijn er achter gekomen dat “ times have changed”. Vroeger zochten we een idyllisch plekje naast een kasteel, plaats of iets dergelijks met een leuke wipwap voor de kids; nu is de afstand tot de pub de maatstaf voor een geschikte plek. Enige nadeel hier zijn de midgets! Hadden we nog geen last van gehad maar hier zijn ze dan! Je duikt vanzelf de pub in!
Morgen gaan we Isle of Sky verkennen. Dus, hou Internet maar aan.