En dan nu toch nog Applecross! - Reisverslag uit Applecross, Verenigd Koninkrijk van Theo Vermeer - WaarBenJij.nu En dan nu toch nog Applecross! - Reisverslag uit Applecross, Verenigd Koninkrijk van Theo Vermeer - WaarBenJij.nu

En dan nu toch nog Applecross!

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

03 Augustus 2010 | Verenigd Koninkrijk, Applecross

Lieve lezers! Allereerst moet het ons van het hart dat we het ontzettend leuk vinden om al jullie reacties te lezen op ons reisverslag! Hartstikke leuk hoor! Helaas lukt het ons niet iedere avond een verslag te verzenden omdat de verbinding niet overal geweldig is. Nou lieve kijkbuiskindertjes hier komt er weer een!
Vanavond is het ons gelukt verbinding te maken! Vandaar 2 verslagen in een keer! We hebben gisteravond nog een laatste avond doorgebracht op Orkney. Teleurstelling dat er nog meer mensen op onze camping stonden! Maakt het vertrek van dit bijzondere plekje wel makkelijker. We hebben eerst eens uitgebreid Engels ontbeten in Kirkwall en zijn daarna rustig naar de boot gereden. Het afbreken van onze tent en alles in de auto gooien gaat inmiddels gesmeerd. In 20 minuten zijn we reisklaar. Naar de bende in de auto moet je dan even niet kijken!
En ja, we hebben inmiddels wat drank ingeslagen en komen met meer dan het dubbele aantal CD's terug als dat we hebben meegenomen. En dat waren er al veel .... !
Na een voorspoedige boottocht waarbij ons auto alarm nou eens niet afging, gingen we weer in Noord Schotland aan land. Eerst natuurlijk naar John O Groats (ofwel jan de Groot); het noordelijkste punt van de British Empire! Vernoemd naar mijn eigen voorvader, ene Jan de Groot , die Holland in de 15e eeuw blijkbaar al te vol vond en z’n heil zocht in het onherbergzame noord Schotland. Hij heeft daar een huis gebouwd met voor ieder kind een eigen deur. Waar dat voor nodig was, heeft nooit iemand begrepen maar die de Grootjes zijn nu eenmaal eigenaardige types! Nog even een illegale foto gemaakt bij de gedenkpaal want daar ben je normaal al weer even 10 pond voor kwijt en als nazaat van John o Groats vond ik dat ik gratis op de foto mocht! Verder is er werkelijk niets te beleven daar en we zijn na een bakje fish en chips in de auto gestapt richting Applecross.
Qua kilometers een meevaller van zo’n 428 km maar met al het bochtenwerk en stijgen en dalen, kost je dit al gauw heel veel tijd. Onderweg 2 x de route moeten bijstellen en allerlei mooie Michelin routes moeten cancellen. Maar evengoed nog genoeg mooi landschap over waar we zeer van hebben genoten. Wat is het Schotse landschap toch mooi, kleurrijk en ruig! Spreekt ons zeer aan. Echt een landschap om een whisky bij open te trekken! Veel eenbaanswegen met steeds weer een bypass om even stil te staan. De weg naar Applecross was lang en het is dat een collega met dit op de valreep had aangeraden, anders was ik allang een andere kant opgegaan. Moesten we de laatste 11 miles over een bergpas heen die normaal voor vee wordt gebruikt en alleen in de zomer bereden kan worden.
Theo heeft al z’n stuurmanskunsten moeten aanwenden. We reden op gegeven moment midden in de mist met een zicht van nog geen 5 meter en dan in ene een bocht met een stijging van bijna 20%! Wel spannend. De aankomst in Applecross was het helemaal waard. Erg idyllisch plekje en een erg leuke pub waar we nu zitten. Wederom op loopafstand van de camping!
Heerlijk gegeten, gelukkig geen vette hap! En nu aan biertje en wijn en de dag even doornemend. We weten nog niet of we hier nog een dag blijven of morgen weer verder trekken richting Newcastle. Daar hebben we de donderdagavond een B & B geboekt zodat we vrijdag op ons gemakkie de boot op kunnen.
Morgen zien we wel verder!

• 04 Augustus 2010 - 06:04

Arnold:

Hè goed verhaal weer jullie kunnen wel reisgidsen gaan schrijven

• 04 Augustus 2010 - 06:18

Denny:

Leuk man (en vrouw)!
    Niet te veel drank meenemen he?!
    Enne... wel aan de verkeerde kant van de weg blijven he?!
    CU Denny

• 04 Augustus 2010 - 08:06

Maurice:

tsss kom nou naar huis man haha

• 04 Augustus 2010 - 19:32

Thea:

He Theo & Marleen, niet alle De Grootjes zijn eigenaardige types hoor! Maar toch leuk dat je een plek hebt bezocht alwaar een van onze aller voorvaderen gewoond heeft, alhoewel die van mij natuurlijk echt Jan de Groot heette.
    Geniet er nog maar even heerlijk van samen. Voor het wisselvallige weer in Nederland hoef je zeker niet terug te komen. En het lekkerste bier & whisky hebben ze toch aan de overkant..